ARTS
 

Præsentation og sidste test

 
25/04/06 - for Autoforum Racing Team Silkeborg inden sæsonstarten
Den kommende sæson starter Danish Touringcar Championship med 'FDM Motor Jubilæumsløb på Jyllands-Ringen, i år stiller Autoforum Racing Team Silkeborg til start med Jason Watt og David Falch i deres to Peugeot racere.

I lørdags deltog ARTS i den officielle DTC præsentation på Store Torv i Århus, hvor mange mennesker kom for at se på både kørerne og deres biler.


David Falch og Jason Watt ved præsentationen på Store Torv i Århus.
(Foto: Motorsporten.dk)

Søndag kørtes den sidste test ved en fælles testdag for hele DTC feltet, dette foregik på Jyllands-Ringen - banen som også lægger asfalt til årets første løb.

Både Jason Watt og David Falch testede flittigt hele dagen, for at finpudse både kørestil samt bilernes setup, så alt er klar til åbningsløbet.
Desværre havde David nogle elektroniske problemer, som blandt andet gik udover hans 'cut off' til gearskiftet, så han måtte linde på gassen ved alle gearskift, noget der kostede ham lidt på tiderne.
"Det er en kanon god racer teamet har fået bygget til mig i år, det er ellers lidt af en 'hybridbil - karrosseriet er det som Martin Jensen kørte med sidste år, motor og gearkasse kommer fra Klaus Verners bil og undervognen stammer fra min gamle racer, herudover er alt opdateret til de nyeste specifikationer" - udtaler David Falch - "vi lagde ud med at køre bilen med et setup som vi havde fået fra Peugeot Sport, og det virkede fint selv om jeg havde gamle dæk på, så jeg fik hurtigt 'banket rusten af' og kørte nogle fornuftige tider."


På trods af problemerne med elektroniken på Peugeot raceren, kunne David Falch slutte dagen af med at have kørt 16. hurtigste tid, samt placere sig som nummer 10 i 'shoot out' testen.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Vi brugte de første par testpas til at få løst nogle småproblemer på min racer, så det blev til mange omgange, hvilket kunne mærkes på dækkene, alligevel sluttede vi dagen af med et absolut fornuftigt resultat, med tider på sildte dæk omkring 1:11,6 anser jeg det for realistisk at køre 1:11,3 tider på friske dæk, så jeg er fuldt af fortrøstning til weekendens løb" - udtaler Jason Watt.


Jason Watt fortrøstningsfuld forud for åbningsløbet.
(Foto: Motorsporten.dk)

Søndagens program sluttede med alle DTC kørerne på banen, så både de og banens officials samt tidtagere kunne prøve en 'shoot out' - det nye kvalifikationssystem.
I 'shoot outen' er alle kørerne på banen i 20 minutter, så sorteres de langsommeste fra, og de hurtigste 15 kørere fortsætter til anden runde, der strækker sig over 15 minutter.
Efter de 15 minutter sorteres de 8 langsommeste kørere fra, og de resterende 7 kørere får så yderligere 10 minutter til at afgøre hvordan de skal starte i forhold til hinanden.

David Falch var meget tilfreds med det nye kvalifikationssystem, som han umiddelbart betegnede som 'fedt', ligeledes var han også meget glad for at alle fik noget mere køretid på banen - det er jo det som det hele drejer sig om.

De to ARTS kørere placerede sig begge i den midterste startgruppe, hvor Jason og David besatte henholdsvis 9. og 10. pladserne ud af de 27 kørere der var på banen.

Teamchef Lars Vendelbo er forsigtig optimist til den kommende weekend:
"Testen gik rimelig godt, på trods at de mekaniske drillerier, fandt vi til sidst melodien, og fik kørt de sidste detaljer ind. Jeg håber at Jason kan køre sig frem til en startplacering i første startgruppe, samt at David kan starte med helt fremme i anden gruppe, hvad der sker derefter er ikke til at spå om, men det er dog helt sikkert at det bliver en meget spændende sæson."


Hr. Nielsen


Copyright 2001-2009, LV-Motorsport og Motorsporten.dk.