Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

1600 Challenge

Et lyspunkt inden sommerferien

1600 Challenge 
10/07/14 

Det blev igen en weekend, som både var god og skidt, ved Midsommerløbet på Padborg Park for Dennis Bannergaard, Team Bannergaard Racing.
 

Ved forrige løb på Ring Djursland fik Dennis mixede resultater, da han sluttede heat 1 med en anden plads og udgik i heat 2 pga. en påkørsel. Derfor måtte han tage hjem med en foreløbig 8. plads i det officielle DIF Danmarksmesterskab i Yokohama 1600 Challenge.

Teamet var efter løbet på Ring Djursland rimelig tilfreds med bilen og havde besluttet ikke at ændre noget særlig på den forud for den 3. afdeling.

Før weekenden på Padborg Park var vejrudsigten meget uklar. Nogen sagde, at der skulle regne lørdag og være tørvejr søndag, mens andre sagde omvendt. Det betød, at kørerne skulle være forberedt på både våde og tørre vejrforhold.

Lørdag morgen lidt over 10 skulle træningen køres. Banen var lidt fugtig efter en lille regnbyge og dermed fedtet. I de første få omgange kørte Dennis nogle omgangstider, der var over et sekund langsommere end hvis banen var i dens perfekte stand. Men efter blot fem omgange faldt regnen hårdere, og Dennis bestemte at køre den gule Peugeot med nummer 59 på siden i pitten, for det var umuligt at forbedre tiden i sådant et vejr. Alligevel nåede Dennis at køre næsthurtigste tid inden at regnen for alvor faldt.


(Foto: CN Photo)

Heldigvis stoppede regnen igen, og snart skinnede solen over banen, hvilket hurtigt fik den til at tørre, inden tidstagningen startede om eftermiddagen.

Alle kørere havde travlt med at komme på banen, for at få så mange omgange som muligt. Der gik dog ikke mange omgange inden at den gule Peugeot 207 med Dannebrog på taget og nummer 59 i ruden var nede og køre nogle rigtig gode omgange. Da de 20 minutters kvalifikation var gået, var bilen at finde på 5. pladsen, hvilket køreren ikke var helt tilfreds med.

Derfor benyttede teamet muligheden for at køre på et rullefelt på banen, og her afslørede målingerne også hvad der var galt. Motoren manglede ikke nogle hestekræfter, men til gængæld var over 10% af motorens moment forsvundet! Så teamet gik i gang med at lede efter årsagen, men fandt aldrig frem til den i løbet af weekenden. Så der er en lille opgave at løse inden næste løb.

Søndag formiddag var de 23 startende kørere klar til heat 1 allerede klokken 9.15. Da de 5 røde lamper slukker, kom alle fint afsted – men… Da Dennis ville sætte bilen i 2. gear, ville den overhovedet ikke i gear. Febrilsk prøvede han at finde et gear mens konkurrenterne bare blæste forbi. Men til sidst måtte han lade bilen trille stille og roligt ind på inderkredsen og stige ud, inden at løbet for alvor var kommet i gang.

I pitten viste det sig at være en holder til gearkablet som er knækket. En allerede drønirriterende sæson blev hermed kun endnu værre.

Men Team Bannergaard Racing gav ikke sådan lige op, så arbejdshandskerne kom på, og en ny holder blev monteret.


(Foto: CN Photo)

At være første mand til at udgå i heat 1, betød at man skal starte sidst i heat 2. Denne gang blev starten helt som den skal være for køreren fra Græsted. Han kom flot op gennem feltet, og allerede på første omgang, var han helt oppe som nummer 14 ud af de 23 startende!

Herefter gik det bare slag i slag, og den ene konkurrent efter den anden blev overhalet en efter en. På næstsidste omgang lykkedes det at erobre 5. pladsen, hvilket han så kunne holde over målstregen. Samtidig kørte Dennis heatets 3. hurtigste tid, så det understregede kun hvor flyvende at han var.

Da pointene skulle gøres op efter weekenden, var pointstillingen ikke noget at råbe hurra for. 0 point for 3. gang i denne sæson talte sit tydelige sprog, med en aktuel 9. plads i DIF Danmarksmesterskabet.

Men ikke alt er deprimerende læsning. Reglementet siger nemlig at man skal smide sine 2 dårligste resultater væk, når den endelige pointstilling bliver opgjort efter sæsonens sidste løb. Så dem har Dennis allerede smidt. Så hans 60 point i mesterskabet er reele 60 point, mens flere af de foranliggende i mesterskabet pt skal smide helt op til 38 point.

Så der er stadig masser af muligheder, når Yokohama 1600 Challenge serien kører på banen igen 16. august på Ring Djursland.

Indtil da holder serien og Team Bannergaard Racing en velfortjent sommerferie.

Team Bannergaard Racing

JJ Media


Læs mere om:
  • Dennis Bannergaard
  • Padborg Park
  • 29/06/14 - Padborg Park - 1600 Challenge
  •