Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser Motorsporten.dk
Nyheder fra dansk motorsport, og international motorsport med dansk deltagelse.
Motorsporten.dk - Dansk motorsport og international motorsport med dansk deltagelse. Nyheder, artikler, resultater og anmeldelser

Danish Touringcar Challenge

DTCs historie - 1998 til 2003

Danish
Touringcar
Challenge 

20/04/04 

1998

Historien om Danish Touringcar Championhip startede i sommeren 1998, hvor løbsarrangøren på FDM Jyllands-Ringen, Peter Elgaard, og banens speaker og pressemand, Morten Alstrup, satte sig sammen for at diskutere et oplæg omkring effektivisering af banens pressearbejde. Men det var et helt andet oplæg, som Morten Alstrup havde med.


 

"Da jeg skulle forberede mig til mødet, havde jeg svært ved at komme med de helt store forbedringsforslag, for jeg syntes, at vi grundlæggende gjorde et godt stykke arbejde," erindrer han. "Men så begyndte jeg at analysere på de forskellige mediatypers måde at agere på og se hvilke interesser, de hver især havde i relation til motorløbene. Og med pressens interesse var jeg naturligt fremme ved publikums interesse, og her fandt jeg ud af, at vi simpelthen manglede en klasse, der kunne være bærende i en hel sæson, og som havde potentiale til at kunne udvikle sig til en egentlig føljeton."

Morten Alstrups oplæg til den nye klasse bar titlen Pro-Am, fordi den skulle bringe de professionelle danske stjerner hjem fra udlandet, hvor de skulle møde de hjemlige amatører. Bilernes tekniske udformning havde han ikke gjort sig nogen tanker om - langt vigtigere var det at udnytte nogle af de relationer, som en række af de danske stjernekørere dengang havde med bilfabrikkerne, såsom John Nielsen med Nissan, Jan Magnussen med Ford og Kris Nissen med Volkswagen.

Hele efteråret brugte Peter Elgaard på at skabe grundlaget for den nye klasse, som også fik titlen Dansk Touringcar Challenge efter tysk forbillede. I det sydlige naboland havde man nemlig i nogle år afviklet Deutsche Tourenwagen Challenge, hvis reglement med et maksimalt vægt/effektforhold på 5,5 hestekræfter pr. kilo bil man langt hen ad vejen valgte at følge.

I vintermånederne lå det fast, at premieresæsonen ville få deltagelse af tre professionelle kørere - John Nielsen i en importørstøttet Nissan Primera og Kris Nissen i en helt ny Volkswagen Beetle, som også skulle køres af Jason Watt, når den faste kører havde datosammenfald i den tyske Super Tourenwagen Cup. Hertil kom en lang række af det, man dengang kaldte amatørerne, nemlig kørere som Jesper Sylvest, Michael Carlsen, Michael Schröter og Pierre Legarth, som bl.a. skiftede fra NOSSCAR og Yokohama Cup.

1999

12 kørere med lige så mange biler var anmeldt til det første løb i DTC/Pro-Am, der blev kørt på FDM Jyllands-Ringen den 2. maj 1999. Også klar var et TV-hold fra TvDanmark, der i klassens debutsæson bragte halvtime lange redigerede indslag i sit program, MotorMagasinet. Premiereløbet blev et tæt opgør mellem Michael Carlsen og Kris Nissen, hvor sidstnævnte meget ihærdigt prøvede at slippe forbi fynboen, der dog ved det ternede flag i den første DTC-finale også satte en imponerende rekord, idet hans sejrsmargen på 0,124 sekund er den mindst nogensinde for en DTC-finale!

Kent Bo Lauridsen havde forinden sikret sig æren af at blive første kører på pole position, men allerede en halv omgang inde i pre-finalen rullede han med sin Peugeot 306 GTI og var ude af løbet. Uheldet var ganske symptomatisk for østjydens første DTC-sæson. Selv om han var blandt klassens tre hurtigste kørere, regnede uheldene ned over ham, og da han ved Ring Djurslands Sommerløb for første gang kunne krydse målstregen først, blev han siden udelukket, da motoren ydede for mange hestekræfter i forhold til bilens vægt.

Michael Schröter var en anden kører, som havde en uheldig start på sin DTC-karriere og først sent på året fik gang i scoringen, mens John Nielsen ikke var med før årets anden afdeling i sin britisk byggede Nissan Primera, som han dog vandt søndagsløbet med ved Grand Prix Danmark. Til gengæld var Jesper Sylvest og Pierre Legarth praktisk taget faste mænd i top 4, hvor de også havde følge af Michael Carlsen.

Fynboen vandt de første to af de i alt syv finaler, men da Jesper Sylvest vandt den tredje, var det blot fire points, som adskilte dem i toppen af Dansk Touringcar Challenge, der herefter blev en spændende duel mellem dem. Da duellanterne ankom til FDM Jyllands-Ringen for at køre de afsluttende to afdelinger, var afstanden stadig blot fire points, men kørerne måtte igennem en nervepirrende finale, hvor mesterskabet først blev afgjort, da Michael Carlsen skred i noget olie på banen, så Jesper Sylvest kunne slippe forbi og tage sejren og det samlede mesterskab.

Denne finaleweekend vil blive husket for mange flere ting. Dels var det det sidste løb, som Jason Watt kørte inden sin slemme motorcykellukke, dels trak et gigantisk regnvejr ind over banen om lørdagen. Både Jørgen Poulsen og John Nielsen fik deres biler slemt skadet under træningerne, og vejrforholdene blev til sidst så umulige, at man måtte aflyse en tidtagning og i stedet lade kørerne starte i mesterskabsrækkefølge ved den næstsidste DTC-afdeling!

Årets debutanter: Allan Bjerregaard, Jason Watt, Jens Andersen, Jens Nybo, Jesper Sylvest, Jesper Villumsen, John Nielsen, Johnny V. Nielsen, Jørgen Poulsen, Kent Bo Lauridsen, Kent Bo Steffensen, Knud Erik Kamstrup, Kris Nissen, Michael Carlsen, Michael Schröter, Niels Ole Andersen, Pierre Legarth.

Årets finale-vindere: Jesper Sylvest (3), John Nielsen (1), Michael Carlsen (3).
Årets pre-finale-vindere: Jesper Sylvest (3), Kent Bo Lauridsen (1), Kris Nissen (1), Michael Carlsen (2).
Årets nye biler: BMW 320i E36, Ford Focus, Nissan Primera, Peugeot 306 GTI, Volkswagen Beetle, Volkswagen Golf GTI, Volvo S40.
Årets nye baner: FDM Jyllands-Ringen, Ring Djursland.
Antal DTC-afdelinger: 7.
Antal deltagere: 17.
Slutresultater: klik her.

2000

Til 2000-sæsonen var navnet Pro-Am blevet droppet. Nu hed det blot Dansk Touringcar Challenge, for selv privatkørerne havde vist et så højt niveau, at det ville være nedsættende forsat at kalde dem for amatører. Det tekniske reglement var stort set uændret, men til gengæld var der kommet en række nye teams og kørere til klassen.

Den forsvarende mester Jesper Sylvest skiftede til Citroën Xsara Coupé VTS, mens hans to Peugeot 306 GTI gik til det nye Team Brask, der i alt indsatte tre biler til debutanterne fra Saxo Cuppen, Carsten Leveau, Gunnar Kristensen og Klaus Madsen. Bronzevinderen fra 1999, Pierre Legarth, fik bygget en spritny Peugeot 406 Coupé, som blev indsat parallelt med en håndbetjent Peugeot 306 GTI, som Jason Watt midt på året gjorde comeback i. Thorkild Thyrring havde skaffet McDonald's-sponsorkroner til, at Nissans fabriksindsats kunne udvides fra én til to biler, mens High Class Racing under titlen Renault Motorsport Danmark indsatte noget så usædvanligt som to Megane Stationcar for Kristian Kolby og Casper Elgaard.

Lige fra start var sæsonen én lang duel mellem John Nielsen og Michael Carlsen, hvor sidstnævnte var fortsat i sin BP-grønne Peugeot 306 GTI. Super John vandt årets første pre-finale - der for første gang nogensinde også var pointgivende - men da hans Nissan Primera efterfølgende viste sig at yde for meget i forhold til reglementets minimale vægt/effektforhold, pådrog han sig et handicap, som han ikke siden formåede at indhente.

McDonald's Nissan Racing var ellers hyppigt på podiet. Thorkild Thyrring vandt således årets anden finale på Ring Djursland, mens det siden blev til to sejre for John Nielsen på FDM Jyllands-Ringen og Zandvoort. Løbet på den hollandske tidligere Grand Prix-bane var det første DTC-løb udenfor Danmarks grænser, og som næstsidste løb i årets serie bragte det John Nielsen på blot 15 points afstand af Michael Carlsen. Men da fynboen allerede i pre-finalen ved årets sidste DTC-afdeling sluttede foran rivalen, var kampen om mesterskabet definitivt afgjort.

Det blev kampen om de efterfølgende placeringer derimod ikke. Årets sidste finale var præget af meget hård kørsel, hvor bl.a. John Nielsen og Pierre Legarth var i nærkontakt, så Michael Schröter kunne køre forbi dem alle og vinde sin og Volkswagens første finalesejr i Dansk Touringcar Challenge. Efterfølgende fulgte en ankesag om et tidsstraf, som Pierre Legarth var blevet idømt ved førnævnte kollision, og først i februar 2001 blev sagsforløbet afsluttet, hvilket betød, at Peugeot 406 Coupé-køreren kunne tage fjerdepladsen efter Michael Schröter, men akkurat lige foran Jesper Sylvest.

Udover Thorkild Thyrring bød 2000 også på yderligere to nye finalevindere. Klaus Madsen sikrede Team Brask deres første DTC-sejr ved lørdagsløbet ved Grand Prix Danmark, mens glæden nærmest ingen ende ville tage dagen efter, da Jason Watt vandt sin første sejr efter sit comeback til bilsporten. Denne sejr stod i skarp kontrast til Peugeot 306 GTI-kørerens skæbne tre uger forinden, da han meget voldsomt var blevet kørt af banen på Ring Djursland af Allan Bjerregaard - en episode, der for en stund skabte megen medieomtale og debat om, hvorvidt handicappede skulle have lov til at deltage i bilsport på dette høje plan.

Årets debutanter: Brian Mikkelsen, Carsten Leveau, Casper Elgaard, Gunnar Kristensen, Henrik Larsen, Jørgen Weinreich, Klaus Madsen, Kristian Kolby, Kurt Thiim, Leif Horsted, Mike Legarth, Peter Rasmussen, Thorkild Thyrring.
Årets finale-vindere: Jason Watt (1), John Nielsen (2), Klaus Madsen (1), Michael Carlsen (2), Michael Schröter (1), Thorkild Thyrring (1).
Årets pre-finale-vindere: Jason Watt (1), John Nielsen (2), Klaus Madsen (1), Michael Carlsen (3), Pierre Legarth (1).
Årets nye biler: Citroën Xsara Coupé VTS, Fiat Coupé, Hyundai Coupé B, Peugeot 406 Coupé, Renault Megane I Stationcar, Seat Cordoba.
Årets nye baner: Zandvoort.
Antal DTC-afdelinger: 8.
Antal deltagere: 26.
Slutresultater: klik her.

2001

Til 2001 skete der en række ændringer i DTC - både på og bag facaden. TV2 lavede på sin nye Zulu-kanal som den første TV-station live-transmissioner fra en dansk løbsserie. Dansk Automobil Sports Union valgte samtidigt at give klassen sit blå stempel med et officielt Danmarksmesterskab, hvorfor klassen nu hed Danish Touringcar Championship, idet man i skyndingen også fik ændret på det hidtidige mix af dansk og engelsk.

Under motorhjelmen skete der også ændringer. I det tekniske reglement gik man nemlig bort fra det vægt/effektforhold på 5,5 kg/hk, som bilerne hidtil havde skullet overholde. I stedet blev der indført et restriktorsystem, som skulle begrænse mængden af luft i motorernes indsugning og dermed deres ydelse.

På banerne var der på forhånd set frem til en revanchematch mellem Michael Carlsen og John Nielsen, men da sidstnævntes Nissan Primera i denne sæson led af diverse motorproblemer, var det i stedet en anden kører, som udfordrede den forsvarende mester. Det var Jason Watt, hvis Peugeot 306 GTI nu for første gang blev anmeldt af Peugeot Statoil Motorsport.

Selv om Jason Watt havde fået en ny og meget effektiv teamkammerat i Jan Magnussen - som dog ikke kunne køre i alle afdelinger - så lykkedes det Michael Carlsen med sejre i årets to første finaler at bringe sig i en komfortabel føring, som det tog udfordreren lang tid at indhente. Men efter lørdagens afdeling ved Grand Prix Danmark stod de to lige, og der fulgte nu en intens og meget tæt kamp om Danish Touringcar Championship, som først blev afgjort til Michael Carlsens fordel i allersidste løb. Dermed blev han den hidtil eneste dobbeltmester i DTCs historie.

2001 kom også en ny bane på DTC-programmet, nemlig Ring Knutstorp, der med sin beliggenhed en times kørsel fra København har udviklet sig til Østdanmarks hjemmebane. Løbet var også ganske minderigtig takket være duellen i pre-finalen mellem Jason Watt og Casper Elgaard, der til denne sæson var skiftet fra Renaults Megane Stationcar til først en Peugeot 306 GTI og siden en 406 Coupé hos Team Brask. Casper Elgaard førte pre-finalen, men blev til sidst narret af Jason Watt, som ganske enkelt kørte hele vejen uden om ham i banens langsomme hårnål!

Over hele året havde Team Brask-køreren imidlertid sine problemer og uheld, og det betød, at Jesper Sylvest i stedet kunne tage bronzen i sin fabriksstøttede Citroën Xsara Coupé VTS. Men, hvad der ikke lykkedes for Casper Elgaard, formåede teamkammeraten Kent Bo Lauridsen, da han blev en meget overraskende vinder af hovedløbet ved Grand Prix Danmark. Team Brask-køreren var startet bagest i pre-finalen efter et motorhavari under træningen, men havde arbejdet sig op til en tiendeplads på finalegridden, hvorfra han så tog konkurrenterne én efter én!

Enlige sejre var der iøvrigt mange af i Danish Touringcar Championship det år. Påvirket af bl.a. internationale programmer blev det kun til enkelte sejre for Jan Magnussen og John Nielsen, mens Mike Legarth slog lillebror Pierre Legarth, da parret ved årets DM-finale blev det første brødrepar, der kørte en 1-2-sejr hjem i DTC. Første var Julian Westwood og Thomas Faaras også, men det var som de første af siden hen mange udenlandske kørere i Danish Touringcar Championship.

Årets debutanter: Bjarne Kragelund, Claus Gregersen, Jakob Borum, Jakob Sund, Jan Magnussen, Jens Enemark, Julian Westwood, Karsten Lemche, Mads Leveau, Martin Jensen, Per Poulsen, Philippe Favre, Philippe Siffert, Ronnie Bremer, Thomas Faraas.
Årets finale-vindere: Jan Magnussen (1), Jason Watt (2), John Nielsen (1), Kent Bo Lauridsen (1), Michael Carlsen (2), Mike Legarth (1).
Årets pre-finale-vindere: Jan Magnussen (2), Jason Watt (3), Michael Carlsen (2), Pierre Legarth (1).
Årets nye biler: BMW 320i E46, Honda Accord Type-R.
Årets nye baner: Ring Knutstorp.
Antal DTC-afdelinger: 8.
Antal deltagere: 34.
Slutresultater: klik her.

2002

2002-sæsonen i Danish Touringcar Championship bød på masser af nye biler og nye teams. Flere af de førende Peugeot-mandskaber udskiftede således deres veltjente 306-modeller med den nye 307 GTI-model, som Peugeot Sport Engineering havde bygget i Slangerup, mens tre helt nye teams så dagens lys. K-motorsport og Toyota Castrol Racing indsatte tillige nye biler i henholdsvis Honda Civic Type-R og Toyota Corolla T-Sport, mens endnu et nyt mandskab, Team Essex Invest, satte DTC-veteranerne John Nielsen og Casper Elgaard sammen i de effektive BMW 320i E46-modeller.

Mens det tekniske reglement grundlæggende var uændret i forhold til 2001, så blev der til 2002 ændret en del på afviklingsformen. Startopstillingen til finalerne blev således for første - og eneste gang - bestemt af de bedste omgangstider fra pre-finalerne, mens seriens ballastreglement i modsætning til tidligere gjorde det svært for de hyppigste pointscorere at komme af med vægten igen.

Dette fik specielt Jason Watt at føle på vej mod hans meget populær titel i Danish Touringcar Championship, hvor han blev den første lammede kører i verden, som vandt et stort nationalt mesterskab. Med nogle enkelte undtagelser sluttede Peugeot 307 GTI-køreren altid i top seks, men kun ved en enkelt lejlighed lykkedes det ham at krydse målstregen først - og det i én af de mindre prestigefyldte pre-finaler. Det plagede ham, at han ikke kunne komme øverst på podiet, men den smilende racerkører forstod at køre efter det regelsæt, som var gældende. Men der var dog nogle af hans teamkammerater, som udnyttede reglerne til fulde.

Det hele startede ved Copenhagen Super Prixet på Ring Knutstorp, hvor lokale Jens Edman var stand-in for Jan Magnussen, som var optaget i USA. Under tidtagningen blev svenskeren frataget sin tid, og derfor brugte han i stedet pre-finalen som en regulær tidtagning til finalen, som han herefter ubesværet kunne vinde fra pole position med et sæt næsten nye dæk. Fænomenet blev døbt en Edman og siden kopieret af Jan Magnussen, der med sit USA-engagement ikke havde de store chancer i det samlede klassement, hvor han blev femmer.

Set over hele året var det dog tre andre kørere, som udgjorde den reelle trussel for Jason Watt. Allerede i den anden DTC-afdeling gav Kurt Thiim den nye Toyota Corolla T-Sport sin første finalesejr, hvilket kortvarigt bragte ham i mesterskabsføringen, inden hans engagement i den tyske V8 Star betød, at den populære veteran måtte slippe taget i Jason Watt. Til gengæld var John Nielsen og Casper Elgaard længe med i mesterskabsopgøret, hvor de to til sidst blev hægtet af - for Casper Elgaards vedkommende efter at have ødelagt to trækaksler i én og samme DTC-afdeling!

2002 vil også blive husket for en lang række interessante debutanter. Camilla Stephansen opnåede således at blive den første kvindelige kører i Danish Touringcar Championship, mens Jacob Kristensens med konstant bedre kørsel i familieteamets Honda Civic Type-R viste, at han var mere end bare lillebror til Tom Kristensen. Men årets debutant var dog uden tvivl Henrik Lundgaard, der efter sejre i EM og Teams Cuppen i rally viste, at han også kunne køre baneløb.

Årets debutanter: Andreas Boström, Camilla Stephansen, Carsten Mikkelsen, Erik W. Pedersen, Henrik Lundgaard, Henrik Spellerberg, Jacob Kristensen, Jens Edman, Jens Møller, Kasper Jensen, Mikael Gustavsson, Nicolas Kiesa, Peter Vesti, Tommy Schröter.
Årets finale-vindere: Jan Magnussen (4), Jens Edman (1), Kurt Thiim (2), Mike Legarth (1).
Årets pre-finale-vindere: Casper Elgaard (2), Henrik Larsen (1), Henrik Lundgaard (1), Jan Magnussen (3), Jason Watt (1).
Årets nye biler: Alfa Romeo 156 GTA, Honda Civic Type-R, Peugeot 307 GTI, Renault Megane I Hatchback, Toyota Corolla T-Sport.
Årets nye baner: ingen.
Antal DTC-afdelinger: 8.
Antal deltagere: 35.
Slutresultater: klik her.

2003

I 2003 tog Danish Touringcar Championship det første af i alt to skridt, som skulle bringe det tekniske reglement på linie med et internationalt reglement for standardvognsrace. Siden sin start i 1999 havde serien kørt efter sit eget tekniske reglement, hvilket gjorde det svært at købe og sælge racerbiler over landegrænserne, og derfor blev det besluttet at følge FIAs Super 2000-reglement for motorer og gearkasser for 2003, for i den efterfølgende sæson også at følge de fleste andre vigtige punkter i reglementet.

Også på banen valgte man at følge FIAs praksis fra ETCC-serien, hvor den kontroversielle kvalifikationsform fra 2002 blev erstattet af en regel om, at de seks første fra pre-finalen skulle starte finalen forrest, men i omvendt rækkefølge foran de øvrige deltagere. Mens kvalifikationsreglen fra 2002 havde passet Jan Magnussen, så var 2003-reglen ikke lige hans livret.

Fem gange vandt Big Mag således en pre-finale, og derfor sørgede han lige så mange gange for underholdning, når han skulle køre sig op gennem rækkerne i finalen. Kun én gang vandt han en finale, og det blev så meget passende den mest prestigefyldte af dem alle, søndagsløbet ved Grand Prix Danmark. Når han kørte sig op i finalen, var der specielt én kører, han ofte stødte på, nemlig Casper Elgaard.

I sin anden sæson for Team Essex Invest havde den unge kører endelig fået hul på bylden og var startet på at vinde finalesejre, og det betød, at Casper Elgaard med tre finalesejre helt frem til årets sidste DTC-afdeling var den eneste trussel for Jan Magnussen i mesterskabskampen. Også hans teamkammerat John Nielsen tog sig af tre finalesejre, men deltagelse i 24 timers løbet på Nürburgring og en kontroversiel situation ved Grand Prix Danmark, hvor han blev idømt en straf på forkert grundlag, gjorde, at veteranen måtte tage sig til takke med bronzemedaljen.

Denne medalje tog han lige foran næsen af Jens Edman og Henrik Lundgaard. Med sin fjerdeplads blev svenskeren den hidtil bedst placerede udlænding i Danish Touringcar Championships historie, mens Henrik Lundgaard helt frem til det sidste havde chance for at vinde ædelt metal.

Helt udenfor medaljerækken sluttede bl.a. Jason Watt og Kurt Thiim. Førstnævnte tangerede Michael Carlsens rekord fra året forinden med det hidtil dårligste titelforsvar, mens Kurt Thiim savnede motorkraft i sin danskbyggede Renault Megane II. Til gengæld savnede Martin Jensen held i K-motorsports ene Honda Civic Type-R, som han formåede at føre mange omgange med på Padborg Park og Ring Knutstorp for så at blive passeret på de sidste omgange.

Padborg Park var den ene af tre helt nye baner, som Danish Touringcar Championship kørte på i 2003, og løbet på det nye sønderjyske motorsportsstadion vil for altid blive husket for den dramatiske kollision i sidste sving, hvor Jan Magnussen sendte Casper Elgaard sidelæns over målstregen. Mantorp Park var en anden ny bane, som DTC-kørerne prøvede kræfter med i 2003, inden man i sensommeren kastede sig over den udvidede udgave af FDM Jyllands-Ringen ved Grand Prix Danmark.

Årets debutanter: Martin Pedersen, Michel Nykjær, Philip Andersen, Pontus Mörth.
Årets finale-vindere: Casper Elgaard (3), Henrik Lundgaard (1), Jan Magnussen (1), John Nielsen (3), Michel Nykjær (1).
Årets pre-finale-vindere: Casper Elgaard (1), Henrik Lundgaard (1), Jan Magnussen (5), Jens Edman (2).
Årets nye biler: Renault Megane II Sports Hatch, Seat Toledo.
Årets nye baner: FDM Jyllands-Ringen (udvidet bane), Mantorp Park, Padborg Park.
Antal DTC-afdelinger: 9.
Antal deltagere: 25.
Slutresultater: klik her.

Fotografer: John Jensen, Birger Vilén m.fl.