ARTS
 

ARTS i Sverige

 
13/06/06 - Autoforum Racing Team Silkeborg kørerne fik vidt forskellige resultater med hjem fra Copenhagen Racing Grand Prix, der blev kørt på Sturup Raceway her i weekenden.

Weekenden startede uheldigt for David Falch, og det var fasktisk meget betegnende for hele hans weekend.
Efter ganske kort tids test om torsdagen, sætter en ventil sig i Davids motor, hvilket effektivt forhindre videre deltagelse i både torsdagens og fredagens test.
En ny motor blev fremskaffet, og den var startklar fredag eftermiddag, men desværre efter at testkørslerne var indstillet.

Mens David så på fra pitten, kunne Jason Watt bare teste og teste, han skulle dels prøve nogle nye indstillinger på undervognen, og dels som eneste ARTS kører samle informationer om banen.

Copenhagen Racing Grand Prix

Fri træning:
Lørdagens fri træning blev Davids første rigtige træning på banen, selv om han havde været der siden torsdag, her artede Peugeot 307 raceren sig ikke helt efter hans ønsker, uden at han dog kunne sige lige hvad der var galt.
Straks bedre gik det for Jason der her kørte 12. hurtigste tid, her var det et positivt træk at hans tider var under et sekund fra de hurtigste kørere i klassen!


Jason Watt var den af Autoforum Racing Team Silkeborg der klarede sig bedst denne weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)

Officiel træning:
På trods af kontrol af opsætning samt nye justeringer på undervognen, kunne David ikke få raceren til at køre som han ønskede.
Det viste sig efter træningen at det var spærredifferentialet der var 'færdigt', noget der er essentielt på en bane som Sturup Raceway.
Heldigvis kunne Peugeot Sport hjælpe til, så der kom nyt spær i Davids racer til søndagens kørsler.

Igen her kørte Jason problemfrit igennem, og høstede meget nyttig viden om både banen og indstillingen på Peugeot 307 raceren.

Shoot Out - kvalifikation:
Inden weekenden var det sportsdirektør Lars Vendelbos mål at begge biler skulle klare sig frem til anden runde i Shoot Out'en - det mål kunne begge kørere opfylde.
I første runde gik det bedst for Jason, der kørte sig ind på 13. pladsen, med David lige bag sig.
Kun 0,034 sekund skilte de to ARTS kørere.

Igen i anden runde var det Jason der var hurtigst, han placerede sig her på 11. pladsen.
Igen var David uheldig, for at spare lidt på dækkene og for at se hvilke tider der skulle sættes for at gå videre ventede han længe i pitten, og da han besluttede at nu skulle det være, så var der en konkurrent der var skyld i et stort oliespild på banen, dermed var muligheden for at sætte hurtige tider væk, og David måtte tage til takke med 14. pladsen.
Jason konstaterede her at banen havde ændret sig betydeligt fra testdagene til løbsdagen, den var nu meget glattere, hvilket resulterede i en del understyring på mange af bilerne.


David Falch have en helt igennem uheldig weekend.
(Foto: Motorsporten.dk)

Prefinale:
Jason kørte en fin prefinale, hvor han fulgte godt med de hurtigste kørere i klassen samtlige 15 omgange, og i mål var han kun 14 sekunder fra den vindende Casper Elgaard. Jason sluttede på 11. pladsen
Prefinalen udviklede sig også godt for David, han hang godt på Jasons tempo, og havde samtidig nogle gode kampe med både Mike Legarth og Martin Pedersen, men igen rammes han af uheld midtvejs i løbet, han begynder at få problemer med at dreje til højre, noget som koster ham meget tid, og han måtte lade både Mike Legarth og Martin Pedersen slippe forbi.

I reparations- og servicepausen inde finaleløbet foretog Jason nogle justeringer på undervognen, selv om han godt vidste at det var at gamble lidt.
Sideløbende hermed konstatere teamets mekanikere, at det ene baghjulsophæng sad løst på Davids bil. Problemet var dog ikke værre end at de kunne nå at løse det, så han blev klar til at deltage i finalen.

Finale
Finale løbet var på 13 omgange, og hen over alle de 13 omgange kunne Jason Watt forsvare sin 11. plads, men i det hårde selskab var det ikke muligt at komme længere frem denne gang, og han konstaterede tørt bagefter at ændringeren ikke var i den rigtige retning.
"Derudover havde jeg et problem med en Volvo kører, som tre gange forsøgte at komme ind i mit bagagerum, men der var ikke plads til den! Generelt er jeg dog både glad og tilfreds med weekenden, denne gang var BMW'erne hurtigst, men jeg fik da vist at vi kan følge med de hurtigste af forhjulstrækkerne" - udtaler Jason Watt efter weekenden.

For David blev finalen en meget kort oplevelse, han udgik allerede inden det hele startede, da en sporestang røg af hans Peugeot 307 racer!
"Det var ærgerligt ikke at kunne deltage i finalen, så jeg havde kunne genoptage min fight med Legarth og Pedersen, vi havde ellers et mægtigt race i prefinalen indtil mit hjulophæng gik løs, så måtte jeg efter et 'racerskub' bagi give mig" - udtaler en skuffet David Falch.

Som fungerende sportsdirektør ser team koordinator Klaus Verner tilbage på weekenden med disse betragtninger:
"Jeg syntes godt vi kan være tilfredse med det vi opnåede, David Falch fulgte godt med, og Jason Watt havde sin hidtil bedste weekend, men vi ser gerne at de kommer endnu længere frem i rækkerne."

Mesterskaberne:
De to 11. pladser indbragte Jason hver 5 point, så han nu er oppe på 16 point i DTC mesterskabet, David scorede 2 point i prefinalen og er nu oppe på 22 point.
Det placere de to kørere på henholdsvis 16. og 13. pladserne.

I DTC cuppen, hvor det kun er David der deltager, scorede han 13 point, så han nu er oppe på 74 point og en samlet 5. plads.

De to kørere scorede tilsammen 12 point til team mesterskabet, det betyder at Autoforum Racing Team Silkeborg nu har ialt 38 point, og de indtager her før sommer pausen 8. pladsen i mesterskabet.


Hr. Nielsen


Copyright 2001-2009, LV-Motorsport og Motorsporten.dk.