ARTS
 

Hvem er Klaus Verner Jensen

 
24/11/04 - For de fleste er han nok mest kendt som Klaus Verner, køreren der vandt dette års mesterskab i Yokohama Cuppen for biler mellem 1601 og 2000 cc. for Team VM Zinc Umicore.

Men der gemmer sig en lang karriere bag Klaus Verner, der til daglig ernærer sig som bilhandler i Silkeborg.

Han startede sin motorsportskarriere i 1978 med at køre motocross. Her blev det til flere mesterskaber, to gange DM sølv, samt en god portion topresultater i øvrigt, før han i 1985 skiftede over til biler og asfaltbanerne, hvor han debuterede i Toyota Corolla Cup, en klasse han kørte i tre sæsoner.


1985 debuterede Klaus Verner i Toyota Corolla Cup, og her er han på vej mod sin første sejr på fire hjul.
(Foto: John Jensen - DMKA)

I 1988 skiftede han over til forløberen til det der i dag hedder Gruppe N national / Yokohama Cup, som dengang blev kaldt GoodYear Eagle GTI Cup.
Og ser man bort fra en kort afstikker til NOSCAR i perioden fra 1997-98, så har han lige siden været tro mod denne klasse.

Undervejs i sin lange motorsportskarriere har Klaus Verner kørt i mange forskellige racerbiler startende med tre år i Toyota Corolla, så to år i en Alfa Romeo 33'er, så kom turen til et par år i Mazda 323 GTX før tre sæsoner i BMW M3, efterfulgt at to år i en VW Golf G40.
De to 'afstikker' år til NOSCAR serien blev kørt i en Toyota Supra.
Tilbage i Gruppe N lagde Klaus Verner ud med knapt en sæson i Peugeot 106 GTI, før han byggede Danmark's første Peugeot 206 GTI til den store Yokohama Cup klasse.
De tre efterfølgende år blev alle kørt i 206'eren, før han til 2003 sæsonen skiftede over til VW Golf GTI.


2001 sæsonen kørte Klaus Verner i sin Peugeot 206 GTI.
(Foto: Motorsporten.dk)

Op til 2004 sæsonen, solgte Klaus Verner sin egen racer, og sluttede sig til LV Motorsport / Team VM Zinc Umicore, hvor han skulle køre i den ene af teamets tre Peugeot 307 EPO racere.


Klaus Verner skiftede til 2004 sæsonen over til Team VM Zinc Umicore, hvor han kørte i denne Peugeot 307 EPO II.
(Foto: Motorsporten.dk)

Det blev en sæson med flere op og nedture, men ikke desto mindre kørte Klaus Verner mesterskabet i hus, med de to teamkollegaer, Lars Vendelbo og David Falch, på henholdsvis anden og tredje pladserne i mesterskabet.


Klaus Verner på vej mod mesterskabet i Yokohama Cuppen 2004, med teamkollegaerne Lars Vendelbo og David Falch lige bag sig.
(Foto: Motorsporten.dk)

Så efter 20 sæsoner indenfor dansk asfalt motorsport, så kom det første 'rigtige' mesterskab endelig, tilbage i 1993 vandt Klaus Verner nemlig også mesterskabet i Gruppe N, men det var 'kun' i Division 2.

Karriereforløb:
År Beskrivelse
1978 Debut i motocross
1979 Jysk-Fynsk mester i 80 cc.
1980 Jysk-Fynsk mester i 80 cc.
1982 Jysk-Fynsk mester i 125 cc.
1983 Jysk-Fynsk mester i 125 cc.

Blev nummer 13 generelt i Grand National, samt første 125 cc. kører i mål og vandt dermed sin klasse.
1984 Jysk-Fynsk mester i 80 cc.
Blev nummer tre til DM.
Vinder af DMU pokalcross på 250 cc.
1985

(Foto: John Jensen)
Toyota Corolla Cup
Toyota Corolla GT

Blev nummer ? i mesterskabet
  • En 1. plads
Blev tildelt Toyota's pris som 'Årets Supertalent'.
1986 Toyota Corolla Cup
Toyota Corolla GT
Blev nummer ? i mesterskabet
  • En 2. plads
    En 3. plads
1987 Toyota Corolla Cup
Toyota Corolla GT
Blev nummer 3 i mesterskabet
  • To 1. pladser
  • En 2. plads
1988 GoodYear Eagle GTI Cup
Alfa Romeo 33
Blev nummer ? i mesterskabet
1989 GoodYear Eagle GTI Cup
Mazda 323 GTX
Blev nummer 6 i mesterskabet
1990 GoodYear Eagle GTI Cup
Mazda 323 GTX
Blev nummer ? i mesterskabet
  • To 2. pladser
1991 Gruppe N
BMW M3
Blev nummer 5 i mesterskabet for biler over 2000 cc.
1992 Gruppe N
BMW M3
Blev nummer 5 i mesterskabet
  • En 3. plads
1993 Gruppe N
BMW M3
Vandt Division 2 i mesterskabet
  • En 1. plads
  • En 2. plads
  • To 3. pladser
1994 Gruppe N National
Peugeot 205 samt VW Polo G40
Vandt Division 2 mesterskabet

Deltog i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen i BMW M3 sammen med Poul Meldgaard, hvor de vandt deres klasse.
1995

(Foto: Jesper O. Hansen)
Gruppe N National
VW Polo G40
Nummer to i mesterskabet
  • To 1. pladser
  • en 2. plads
  • to 3. pladser
1996 Gruppe N National
VW Polo G40
Nummer to i mesterskabet
  • Fem 1. pladser
  • to 2. pladser
  • En 3. plads


Deltog i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Erik W. Pedersen i en Toyota Supra, de vandt løbet!
1997 NOSCAR
Toyota Supra
Nummer 4 i mesterskabet
  • En 3. plads


Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Erik W. Pedersen i en Toyota Supra.
1998 NOSCAR
Toyota Supra
Nummer tre i mesterskabet
  • tre 1. pladser


Vinder af 2,4 timers Mini Le Mans på Jyllands-Ringen, hvor han delte en Toyota Supra med Poul melgaard.
1999

(Foto: John Jensen)
Gruppe N 0-1600 cc samt 1601-2000 cc
Startede sæsonen i en Peugeot 106 GTI, og kørte de to sidste løb i en Peugeot 206 GTI
Nummer ? i mesterskabet
  • En 1. plads


Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 GTI.
2000 Gruppe N 1601-2000 cc
Peugeot 206 GTI
Nummer to i mesterskabet
  • Fire 1. pladser


Blev nummer 3 i Mini Le Mans på Jyllands-Ringen, hvor han stillede op sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 Rally.
2001

(Foto: Motorsporten.dk)
Gruppe N 1601-2000 cc
Peugeot 206 GTI
Nummer tre i mesterskabet
  • Fem 1. pladser


Tilmeldt Mini Le Mans på Jyllands-Ringen sammen med Kent Lee Holmstoel i en Peugeot 106 Rally.
2002

(Foto: Motorsporten.dk)
Gruppe N 1601-2000 cc
Peugeot 206 GTI
Nummer fem i mesterskabet
  • To 1. pladser.


Stillede op til Mini Le Mans sammen med Kent Lee Hol,stoel i en Peugeot 106 Rally, de sluttede på 21. pladsen.
2003

(Foto: Motorsporten.dk)
Gruppe N 1601-2000 cc
VW Golf GTI
Nummer fire i mesterskabet
  • Tre 1. pladser
  • En 2. plads
  • Fire 3. pladser


Stillede op i 4-timers løbet på Padborg Park sammen med Lars Vendelbo og David Falch, de sluttede på 3. pladsen i deres klasse og som nummer 7 generelt.
2004

(Foto: Motorsporten.dk)
Gruppe N 1601-2000 cc
Peugeot 307 EPO II
Vandt mesterskabet
  • Fem 1. pladser
  • Fire 2. pladser
  • En 3. plads

Planerne for 2005 sæsonen bliver igen et samarbejde med LV Motorsport / Team VM Zinc Umicore, hvor der nu satses på DTC serien, og til det formål har teamet indkøbt to Peugeot 307 racere fra Peugeot Sport Engineering.
Disse to biler skal køres af Klaus Verner og David Falch.


Hr. Nielsen


Copyright 2001-2009, LV-Motorsport og Motorsporten.dk.