ARTS
 

Klaus Verner Yokohama Cup vinder

 
05/10/04 - med teamkollegaerne på 2. og 3. pladserne
Op gennem denne sæson har Team VM Zinc Umicore hele tiden satset på at få alle tre biler i top fem i mesterskabet, og her i weekenden blev det mere end opfyldt.

Lige siden Team VM Zinc Umicore påbegyndte sæsonen, så har det været sportsdirektør Lars Vendelbo's mål at få alle teamets Peugeot 307 biler til at slutte i top fem i Yokohama Cup mesterskabet for biler mellem 1601 og 2000 cc.
Før weekendens DM Finale på Jyllands-Ringen havde teamets kørere David Falch, Klaus Verner samt Lars Vendelbo scoret point nok til at de ankom til Jyllands-Ringen som førende i mesterskabet, en stilling som de også gerne ville have efter weekenden!

Og at de mente det alvorligt fik konkurrenterne at føle allerede i den første tidtagningen om lørdagen, som blev kørt i regnvejr.
De tre Team VM Zinc Umicore kørere sluttede på de tre første pladser med Klaus Verner foran David Falch og Lars Vendelbo. Klaus Verners tid var 1,235 sekund hurtigere end den hurtigste ikke Team VM Zinc Umicore kører!


David Falch i regnvejret under første tidtagning.
(Foto: Motorsporten.dk)

Den anden tidtagning blev kørt på en regnvåd bane, og igen var de tre Team VM Zinc Umicore kørere hurtigst, men da David Falch havde foretaget en overhaling i 'gul flag zone', så fik han frakendt sine tider.

"Vi har nok nogle af de bedste regnvejrs setup, så der skal de andre stå tidligt op for at følge med" - udtalte Klaus Verner efter tidtagningen.
"Det var ærgerligt at få frataget tiderne fra 2. tidtagning, men det var helt klart min egen skyld, jeg begik en fejl og tager straffen for det!" - kom det fra David Falch.

Til søndagens første heat var banen ved at tørre op efter nattens regnvejr, men mange valgte at køre ud på regndæk, da der stadig var meget våde partier på banen.


Starten på 1. heat med tre gange Team VM Zinc Umicore i front.
(Foto: Motorsporten.dk)

Team VM Zinc Umicore kørerne, valgte at køre ud på slicks, da de traditionelt har nogle gode setup's til netop disse forhold.
Dette viste sig at være den helt rigtige beslutning, for da de 10 omgange var kørt, så var det de tre Team VM Zinc Umicore der krydsede målstregen først, David Falch vandt med 1,138 sekunds forspring over Lars Vendelbo, der havde Klaus Verner 0,977 sekund bag sig, det vil sige at kun 2,115 sekund skilte de tre teamkollegaer. Bag dem var der næsten 15 sekunder ned til køreren på 4. pladsen!


De tre Team VM Zinc Umicore gjorde rent bord i første heat, hvor David Falch vandt foran Lars Vendelbo (2. lpl.) og Klaus Verner (3. pl.).
(Foto: Motorsporten.dk)

Andet heat startede med Klaus Verner på pole position, og med Lars Vendelbo lige ved siden af ham, hvorimod David Falch startede bagerst i det 23 biler store felt på grunde af det oversete gule flag i tidtagningen.


Starten på 2. heat, hvor Klaus Verner har lagt sig i front.
(Foto: Motorsporten.dk)

Selv om de to Team VM Zinc Umicore kørere kæmpede hårdt oppe foran i feltet, så måtte først Lars Vendelbo og siden Klaus Verner give op over for en flot og hurtigt kørende Michael Skipper, der tog sejren i heatet.
David Falch kæmpede sig i løbet af de ti omgange op på en 7. plads, og var helt klart den mest overhalende kører i klassen.


Michael Skipper øverst på podiet jubler over en velfortjent sejr, mens Klaus Verner (2. pl.) og Lars Vendelbo (3. pl.) kan fejre henholdsvis 1. og 2. pladsen i mesterskabet.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Det er skønt nu endelig at vinde et mesterskab, det har taget mig 27 år at nå hertil, og selv om vi håbede på det inden weekenden, så vidste vi godt at det ville blive svært da vi tilsammen kørte med mellem 170 og 180 kilos ballast hele denne weekend" - udtalte Klaus Verner efter at mesterskabet var kørt hjem.


Klaus Verner - Yokohama Cup mester 2004.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Da vi kørte ud til dette heat var mesterskabet allerede i hus, så vi skulle bare ud og have noget 'sjov og ballade'. Og sjovt var det at starte bagerst og så prøve at kæmpe sig frem i feltet, det blev til mange spændende kampe om placeringerne, og det foregik hvergang helt fair og uden en eneste ridse i lakken - så hermed en stor ros og tak til mine konkurrenter for et rigtig godt og spændende race, og selvfølgelig et STORT tillykke til Klaus Verner med mesterskabet" - kom det fra David Falch efter årets sidste løb.

Når man tæller pointene sammen efter veekenden, så kan man konstaterer at de tre Team VM Zinc Umicore kørere slutter mesterskabet på de tre første pladser:
Klaus Verner vinder mesterskabet med 370 point.
Lars Vendelbo tager anden pladsen med 348 point.
David Falch bliver nummer tre med 323 point.
Det er første gang i Yokohama Cuppens historie at tre kørere fra samme team tager de tre første pladser i mesterskabet.


Sportsdirektør i Team VM Zinc Umicore Lars Vendelbo sluttede på 2. pladsen i mesterskabet.
(Foto: Motorsporten.dk)

"Jeg er mere end almindeligt tilfreds lige nu, og igen viste al den testtid som vi har brugt i regnvejr sig at være en god investering. Det er bare gået opad hele sæsonen for os i Team VM Zinc Umicore, og sæsonen kunne ikke slutte på en mere fornem måde end med de tre første pladser i mesterskabet" - udtalte sportsdirektør Lars Vendelbo, og fortsatte - "jeg tror at vi alle trænger til et lille pusterum nu, men så går forberedelserne til næste sæson i gang for os i Team VM Zinc Umicore. Det er planen igen i 2005 at stille op i Yokohama Cuppen, og både Klaus Verner og David Falch har udtrygt ønske om at fortsætte i teamet."

Alle tre kørere i Team VM Zinc Umicore, Klaus Verner, David Falch samt Lars Vendelbo, takker hermed deres mekanikere for den store indsats de har ydet sæsonen igennem, og som nu har udmøntet sig i de tre første pladser i mesterskabet - tak skal I ha' - uden jer havde det ikke kunne lade sig gøre.
Ligeledes går der en stor tak til alle teamets sponsore, som med deres støtte og store opbakning har været med til at sikre dette mesterskab.

Team VM Zinc Umicore


Hr. Nielsen


Copyright 2001-2009, LV-Motorsport og Motorsporten.dk.