ARTS
 

Velo og venner

 
26/09/04 -løbsrapport fra Padborg Park, 19. september 2004
Der var Klaus "Velo" Verner og så de andre i forbindelse med Padborg Parks Super Prix. Manden dominerede træning, tidtagning og løb, mens han satte ny banerekord. Kun teamkammeraten David Falch formåede at følge med og bevarer dermed chancen for kæmpe om DM-guldet ved finaleløbet.

Feltet talte to nye kørere. Ex-Clio, ex-Saxo kører Jesper Ternvalt kan nu også skrive Yokohama Cup-kører på CV'et. Han kørte den Peugeot 206 GTI Ronni Andersen kørte ved Grand Prix Danmark, mens Niels Kjær gjorde comeback i klassen, efter flere års fravær, i en ex-Brian Olsen/Klaus Verner VW Golf Turbo.

1. heat
De tre VM Zink Umicore-Peugeot'er dominerer gridden med Klaus Verner og David Falch forrest og Lars Vendelbo, sammen med Michael Skipper Pedersen i anden række. Verner overlader intet til tilfældighederne og går øjeblikkeligt i front, mens Falch taber til Vendelbo på vejen mod første sving. Kim Lund Johansen og Anders Byriel blander sig også hurtigt i legen og undgår dermed bulerne bagved.

På vej mod startsvinget spinder Rene Hoff, med lidt hjælp fra Kim Holmgaard, men det er først i sving 2, højresvinget lige efter den nye målstreg, det for alvor går galt. Holmgaard er atter involveret, men også Gert Koustrup, Jesper Ternvalt, Kaj Verner Randrup og Lizette Peetz Olsen bliver standset op, mens glasskårene klirrer. Alle 5 kan fortsætte, selvom Ternvalt og Lizette begge må i pit for småreperationer, hvorved de mister en omgang.
Oprydningen bringer safety bilen på banen fra anden til starten af fjerde omgang. Jesper Ternvalt har fået det sorte flag og kører i pit netop som det øvrige felt igen begynder at kæmpe om placeringerne.

Klaus Verner, Lars Vendelbo, David Falch, Anders Byriel, Kim Lund Johansen og Flemming Schantz fører feltet an. Byriel satser hårdt fra starten, men må alligevel se de tre forankørende Peugeot'er forsvinde. For et øjeblik har han dog Kim Lund Johansen hvor han vil have ham - bagved. Men på ottende omgang kommer Renault-køreren alligevel forbi, og kort efter rammes Byriel af Flemming Schantz i udgangen af chikanen, med en tur på siden som resultat.

Forrest er Klaus Verner urørlig, mens Lars Vendelbo og David Falch pænt følges ad på anden- og tredjepladsen. Kim Lund Johansen er statist på fjerdepladsen. Uheldet mellem Anders Byriel og Flemming Schantz har givet Michael Skipper Pedersen chancen for at indhente Schantz. På næstsidste omgang kommer Skipper kortvarigt forbi Schantz i startsvinget, men i mål er Schantz atter forrest.
Fra 19. og sidstepladsen (effektoverskridelse i tidtagningen) kører Ole Luton sig stærkt frem i det tætte felt. Han undgår bulerne i starten og er allerede på niendepladsen efter 1. omgang. Da Jesper Sally Pedersen begynder at halte mod slutningen af løbet, er syvendepladsen Lutons. Niels Kjærs comeback er lovende, for han besætter en sikker ottendeplads, selvom han får Rene Hoff tæt på mod slutningen. Hoff blev hjulpet af safety car-perioden i starten og mistede således placeringer, men ikke så meget tid efter sit spind i starten. Peter Olsen fortsætter de lovende takter fra Grand Prix'et og slutter top-10 af foran Gert Koustrup og en forsvarsløs Jesper Sally Pedersen.
Efter tumulten i starten er Michael R. Jensen kommet foran Kaj Verner Randrup og Kim Holmgaard, men må overgive sig i anden del af løbet, mens Klas Høj blot kan se på bagfra.

2. heat
Alle, på nær Anders Byriel, er klar til andet heat. Som i første heat starter Klaus Verner og David Falch forrest, og kommer da også bedst af sted. Gert Koustrup kommer af sted som treer foran Michael Skipper Pedersen, men Koustrups løb slutter i sandkassen i Big Mag på første omgang. Inden da er de første store buler allerede delt ud i Poetzsch-kurven.

Ole Luton og Kim Lund Johansen bliver fysiske i kampen om femtepladsen, hvilket sender Jesper Sally Pedersen i sandkassen i forsøget på at undgå de to kamphaner. Med Luton i yderbanen forsøger Kim Lund at gå indenom, men begraver i stedet højre forskærm i dørene på Skoda'en. Midt i overhalingsforsøget rammes Kim Lund bagfra af Kim Holmgaard, der pådrager sig så mange skader at han må trække sig efter en omgang. I alt dette ser Lizette Peetz Olsen sin chance får at gå indenom dem alle, men rammer Kim Lunds venstre forhjul. Mens Lizette fortsætter, kører Kim Lund Johansen i pit.

På anden omgang fortsætter "festen" - nu mellem Peter Olsen og Jesper Ternvalt. Scenen er udgangen af startsvinget, hvor Olsen snitter Ternvalt, som spinder af banen. Kort efter fanger Ternvalt Rene Hoff i Poetzsch-svinget og begge parkerer med skader. De mange udgåelser tidligt i løbet bringer Kim Lund Johansen tilbage på banen. Først en, siden to, omgange efter fuldfører han på 13. pladsen og hiver 8 point i land.

I alt dette kører Klaus Verner mod endnu en sikker sejr. David Falch følger efter, men på afstand. Michael Skipper Pedersen slutter på løbets tredjeplads. Midt i løbet ser han ganske vist kortvarigt Lars Vendelbos Peugeot bagfra, men et overambitiøst udbremsningsforsøg fra Vendelbo trækker tænderne ud på 307'eren.
I stedet må Vendelbo køre defensivt mod slutningen for at holde en stærkt kørende Flemming Schantz på femtepladsen.

Efter den dramatiske start holder Ole Luton sin sjetteplads fra starten. Tilsvarende udramatisk går det også for Niels Kjær og Lizette Peetz Olsen på de næste pladser, mens Kaj Verner Randrup må bruge et par omgange på at kæmpe med Peter Olsen om niende- og tiendepladsen. Klas Høj og Michael R. Jensen slutter som de sidste på omgangshøjde.

Med David Falchs udelukkelse fra Grand Prix Danmark og den efterfølgende appelsag i gang, er der ikke en definitiv DM-stilling lige nu. Det ser ud til at Klaus Verner fører med 339 point foran Lars Vendelbo med 314 og David Falch med 290 point. Det betyder at mesterskabet skal afgøres blandt de tre VM Zink Umicore-kørere.
Kim Lund Johansen er fjerde med 275 point og kan i bedste fald slutte sæsonen som samlet toer. Alle andre kørere er elimineret fra medaljechancer, når DM-finalen køres på Jyllands-Ringen den 2.-3. oktober.

Jesper O. Hansen


Copyright 2001-2009, LV-Motorsport og Motorsporten.dk.